keskiviikko 10. elokuuta 2011

Moottorin asennusta ja muuta valmistelua

Kevät & kesä 2011 meni sujuvasti moottorin sekä vetolaitteen asentamisen merkeissä.

Volvo Penta 290 on vetolaitteena aikas iso, joten sopivan paikan määrittäminen ei ollut ongelma: se mahtui tasan yhteen kohtaan perälaudassa ja siihen se sitten asennettiin.

Veneessä on ollut ilmeisesti lukuisia erilaisia vetolaitteita, koska perälaudassa oli varsin erikokoisia reikiä ja paikkauksia. Vaikka Volvon kilpi olikin isompi kuin edellinen vetolaite, niin silti jouduimme tekemään kauluksen jolla saimme ylimääräiset reiät umpeen. Kaulus tehtiin 5mm:n alumiimilevystä tarkoituksena hitsata se kiinni. Mutta alumiinin hitsaus osoittautui mahdottomaksi, joten kiinnitys tehtiin SikaFlex:llä.

Myös moottori tarvitsi asiallisen moottoripukin, mikä myöskin tehtiin alumiinista. Tällä kertaa käsiin tarttui 100x100mm:n neliöputkea (seinämävahvuus 3mm). Ja edelleen hitsausyritykset olivat epäonnisia, joten kiinnitykset tehtiin sikalla & rst-pulteilla.

Aikamoinen määrä tunteja kului ennenkuin kaikki tekniikka oli kiinnitettynä & testattuna veneessä... alan pikkuhiljaa ymmärtämään miksi ulkolaitakoneet ovat niin suosittuja nykyään :)

Ei kommentteja: