maanantai 30. huhtikuuta 2012

Veneen pohjalla öljyä...

Syksyn toisen koeajon jälkeen veneen pohjalta löytyi hieman öljyä sekä irtonainen pultti joka selvästi oli moottorista.

Öljyvuoto oli pakko selvittää: öljy näytti tulevan kytkinkopan reunan välistä, joten ainoa keino selvittää asia oli nostaa kone pois paikoiltaan.

Samalla ilmeni että moottoripukki esti moottorin irrottamisen: moottoria pitää siirtää 5cm:n verran suoraan eteenpäin jotta vauhtipyörä pääsee vapaasti ulos kytkinkopasta. Lievää väkivaltaa käyttäen (ja irroittamalla öljypohja) moottori kuitenkin saatiin pois paikaltaan, mutta samalla kypsyi ajatus moottoripukin muokkaamisesta (jotta vastaava toimenpide olisi jatkossa helpompi tehdä).

Tällä tavalla moottorin irroittaminen on kuitenkin tosi helppoa: piti vain irroittaa kytkinkopan pultit, alareunan suojalevy, vesiletkut, sähköjohdot sekä kaasuvaijeri.

Moottorissa ei ollut öljyvuotoa, vaan öljymäinen neste oli kytkinkopasta valunutta vanhaa akselirasvaa (yms.). Kytkinkoppa kun jäi siivoamatta täysin sisältä. Nyt sekin on siistitty: samalla paljastui että kytkinkopan rasvanippa johtaa suljettuu kanavaan joka vie rasvan vetoakselille, eli sinne tosiaan kannattaa laittaa rasvaa jatkossakin...

Alla olevassa kuvassa näkyy siistitty kytkinkoppa, sekä muokattu moottoripukki.
 
Niin ja se ylimääräinen pulttikin löysi paikkansa: se oli toisesta moottorinjalasta (pultti oli siihen paikkaan liian lyhyt, joten se on varmaan vaihtunut jonkun toisen pultin kanssa kasausvaiheessa).

Ei kommentteja: