perjantai 22. elokuuta 2008

Moottorin tutkailua

Koneen availua on jatkettu ja molemmat kannet on irroitettu. Kansien ulkopuolinenkin tarkastelu osoitti, että vettä on ollut varsinkin sylinterin 3 pakokanavassa, mutta myös muissa kanavissa. Luultavasti vesi on roiskunut pakosarjan kautta takaisin päin muihin kanaviin. Kun kannet oli irroitettu, päästiin tutkimaanventtiilejä ja palotilaa tarkemmin. Kaikissa venttiileissä oli palotilan puolella noen ja karstan päällä ohut ruostekerros, mikä kertoo veden päässeen palotilaan. Edelleen kolmossylinterin venttiilien alapinnat olivat syöpyneet hieman muita sylintereitä enemmän.


Vaikka kuvassa korroosio näyttää pahalta se on oikeasti vain palotilan pinnalla olevan karstan päällä ja pienen rapsuttelun jälkeen alta löytyy puhdas ja virheetön valupinta.

Venttiilien irroituksen jälkeen pääseekin tutkimaan kanavia tarkemmin. Kolmossylinterin pakoventtiili on ruostunut kiinni pakokanavassa seisseen veden vuoksi. Pientä väkivaltaa käyttäen ruoste kuitenkin irtoaa ja venttiili saadaan pois. Takaa paljastuukin koko karmeus - kansi on puhki 3 sylinterin pakokanavan takaseinästä suoraan keskimmäiseen vesikanavaan. Täältä se vesi on siis tullut ja sitä on tullut riittävästi - jokaisen venttiilin aukiolon aikana vesi on lähtenyt vauhdilla ylös pakosarjaan ja paineen laskettua myös palotilaan. Näistä kuvista voi päätellä, että vettä on on tullut sen verran paljon, että alakertakin on syytä avata ihan vaurioiden tarkistamista varten vaikkei se alkuperäisessä suunnitelmassa ollutkaan.

Sylintereissä ei näy päälle päin mitään vaurioita, mutta alakerta on avattava ja tarkistettava. Toivottavasti sieltä ei löydy mitään täystuhoja, vaan selviämme tiivisteiden uusimisella. Ja nyt sormet ristiin kyynärpäitä myöten ;-)

Ei kommentteja: