maanantai 8. syyskuuta 2008

Moottorin alakerta kunnossa

Tässä vajaa viiko sitten irroitettiin öljypohja ja kurkattiin sisuskalujen kunto myös alapuolelta. Moottori nostettiin Bilteman pukkiin ja vauhtipyörä sekä sen kotelointi irroitettiin pois tieltä. Valmistelevissa töissä meni selkeästi varsinaista asiaa kauemmin aikaa ja kaupan päälisiksi tuli positiivinen yllätys, kun alakerrassa ei ollut varsinaisesti veden jälkiä lainkaan. Myös öljy oli selkeästi päältä siivottua sotkua puhtaampaa.

Öljypumpun ja imutorven irroittamisen jälkeen myös muutama mäntä on nostettu yläkautta pois. Kiertokangen laakeripinnat ovat hyvässä kunnossa, samoin sylinterien seinät näyttävät vain vähän kuluneilta. Koska kone on nyt oikeastaan täysin levällään, on helppo työ vaihtaa männänrenkaat sekä kiertokangen laakerit. Tämän jälkeen on toivottavasti edessä monia ongelmattomia käyttötunteja.

Mäntä ja männänrenkaat
http://picasaweb.google.com/veneproj/Moottori#5243716546469700562

Kiertokangen laakeripintaa
http://picasaweb.google.com/veneproj/Moottori#5243716605456992018

Sylinterin seinämää - kuivaa on ollut
http://picasaweb.google.com/veneproj/Moottori#5243716629915598882

Koneen kasailun yhteyssä katsotaan hieman tarkemmin venttiilirempan tekemistä, sekä alakerran kokoamista. Näissä purkuhommissa ei ole niin tarkkaa, mutta kokoonlaitettaessa on tällaisten noviisien syytä lukea huoltokirjan ohjeet ja nettikeskustelut aika tarkkaan. Jos jollakin on samanlaisia rakentelusuunnitelmia, niin kirjaillaan tänne sitten ylös se mitä huomataan - opiksi tai malliksi muille.

Ei kommentteja: