keskiviikko 16. syyskuuta 2020

Lohkon vaihtaminen

Luovuttaja: Chevrolet Astro Van 4.3l, ajettu noin 200tkm.

Miten auton moottori muuttuu Volvo Penta:ksi? No, maalaamalla punaiseksi tietenkin ;-)

Luovuttajalohko oli varsin likainen, mutta muuten suht' ok kunnossa. Kasatessa kuitenkin huomasimme että kampiakseli jumittui kun runkopukit kiristi. Selvästi runkolinjassa oli jotain vialla...

Käynti GT-Motors'ssa kannatti: kaksi runkopukeista oli väärässä linjassa, joten he korjasivat linjauksen. Epäilys oli että pukit olisivat jostain toisesta lohkosta... Se jää arvoitukseksi meille.

Tässä time lapse moottorin kasaamisesta:


Muutama ero auton moottorissa oli verrattuna Volvo Pentaan:

  1. nokka-akselissa on erilainen profiili: käytimme kaikki liikkuvat osat Volvo Pentasta, vain lohko otettiin Astro Vanista
  2. auton moottorissa on sähköinen bensapumppu, joten sellainen piti hankkia (mekaaniselle pumpulle ei ollut lohkossa aukkoa)
  3. harmonic balanserista piti sorvata reuna pois: veneen hihnapyörä on erilainen kuin autossa.
  4. moottorin lämpötila-anturi oli eri paikassa: autossa se oli lohkon kyljessä, Volvo Pentassa imusarjassa
  5. luonnollisesti imu- ja pakosarjat ovat ihan erilaisia, ne pitää käyttää veneestä
  6. lohkolämppärin sai poistaa tarpeettomana ;-)

Ei kommentteja: